Csicseriborsós vega burger

0
970

És igen, direkt nem írtam le, hogy csicseriborsós hamburger 😉

Egyébként tudtátok, hogy az orosz nép körében a középkorban a tatárok terjesztették el a nyers, felvagdalt, fűszerezett hús (ma tatárbifsztek) fogyasztását, amely később a német kereskedővárosokba is eljutott, majd egész Európában szétterjedt. Az alapjának másik feléül szolgáló szendvicset John Montagu, Sandwich grófja találta fel, aki kenyerek közé tett húst. Ennek speciális változata lett népszerű Németországban és Ausztriában, ahol zsemléket használtak erre a célra. A 19. században aztán a nagy kivándorlási hullámmal került az Amerikai Egyesült Államokba az étel. Mivel Hamburg volt a legforgalmasabb kikötő, ahonnan a kivándorlók útnak indultak, ennek alapján nevezték el. New York városában már a század közepe után elkezdték felszolgálni hamburg steaknek nevezett ételt, vagyis a szintén Hamburgból érkező darált húst, amit sóztak, füstöltek és hagymával, valamint kenyérrel szolgáltak fel. A marhatenyésztés folyamatos növekedése miatt a hús ára egyre csökkent, és a századfordulóra széles rétegek számára elérhetővé vált.

A zöldség (vega) hamburger pedig olyan hamburger pogácsa, amely nem tartalmaz húst 😉 (forrás: Wikipédia)

És most vissza is erre a csicseriborsós burgerre: Nem tervezem, hogy egyszer majd vegák leszünk, viszont nagyon szeretjük a zöldségeket, és szívesen kísérletezünk húsmentes fogásokkal. A hamburger pedig szerintem kifejezetten jó terep erre, sokszor igazi kihívásként tekintek rá: tudok-e olyan finom húsmentes változatot készíteni, aminek a végén nincs bennünk hiányérzet.

Ezért (is) volt már itthon sütőtökből, céklából, vagy most csicseriborsóból készült változat.

csicseris burger

Egy dolgot mindenképpen tudni kell a vega burgerekről: nincs húsízük! Hogy is lehetne, hiszen zöldségből vannak, és lehetsz bármilyen bravúros, a zöldségekből senki nem tud húst varázsolni. De a legjobb az egészben, hogy nem is kell. Ez egy jó fűszeres zöldségpogácsa, laza és szaftos, amit friss zöldségekkel, aszaltparadicsomos és chili pelyhes avokádokrémmel, és pikáns sárgarépa salátával csomagoltam a nemrég kisült, puha és illatos hamburgerzsömlébe.

A hamburgerzsömle receptjét ITT találod

A csicseriborsó a növényi alapanyagok között az egyik legjobb fehérjeforrás. Élelmi rost tartalma igen magas, hathatósan segíti az emésztésünket, és ezáltal a szervezetünk méregtelenítését. Magas a kalcium, magnézium, vas és cink tartalma, tartalmaz továbbá foszfátot is, ami nagyon hatékonyan segíti a kalcium beépülését a csontokba.

csicseris burger

És persze a szintén nagyon fontos tulajdonságai közé tartozik hogy igazán sokoldalúan felhasználható, és finom alapanyag.

Bár kapható belőle konzerv és száraz változat is, ha van időd, válaszd inkább a száraz változatot, mert sokkal finomabb, és tényleg nincs vele túl sok munka. Egyszerűen előző este áztasd be a száraz szemeket, majd másnap szűrd le, és sós vízben főzd meg. Kb 1-1,5 óra alatt puhul meg. Mivel kb a saját súlyának dupláját szívja fel a vízből, így válassz nagyobb edényt, és bőven lepje el az áztatóvíz. Ha “adj uram, de azonnal” helyzet van, vagy csak egyszerűen lusta vagy tökölni vele, akkor természetesen a konzerv is jó lesz. Psszzttt…azért biztos, ami biztos, nekem is van a száraz mellett mindig egy konzerv is a kamrában 😉

Az avokádokrém számomra kicsit olyan, mint a lecsó. Talán nem kifejezetten jó a párhuzam, de szerintem ahány ház, és ízlés, annyi változat. Én imádom az avokádó kicsit zöld, kellemes ízét, így ritkán teszek bele fűszereket, vagyis csak egészen keveset. Inkább a saját karakterét szeretem kiemelni, így csak néhány csepp citromlé, só, bors, és aszalt paradicsom kerül bele. Én az olajban eltett változatot szeretem, ami egészen puha és fűszeres. Jah, és egy csipet chilipehely 😉

Hogy meglegyen az egyensúly – mert lássuk be, a klasszik hamburgerbe is kell egy kis savanyúság – citromos-mézes dresszingben pácolt sárgarépa szalagok teszik teljessé az élményt 😉

Ehhez csak végy 2 közepes sárgarépát, és egy zöldséghámozóval készíts belőle szalagokat. Az öntethez keverd el fél citrom levét 1 evőkanál mézzel, sóval, borssal, és egy pici chilipehellyel (elhagyható, de mi szeretjük benne). Forgasd össze vele a répacsíkokat, tedd félre kb 10 percre. Ennyi idő alatt a répa picit megpuhul, s átveszi a pác kellemes aromáját.

Tudom, hogy ez így elsőre elég soknak és macerának tűnik, de semmivel nem tart tovább, mintha hagyományosan készítenéd otthon a hamburgert. És vannak ételek, amire érdemes egy picit több időt szánni.

Nincs szükség patikamérlegre, kezeld úgy, mint a pl a fasírtot: úgy változtass az arányokon, ahogy ti szeretitek. A hozzávalókat belinkelem neked a Magosboltból 🙂

Így végül már nincs is más dolgod, mint összerakni az egész szendvicset, és élvezni a munkád gyümölcsét 🙂


HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét